Den vilda jakten på biljetten

Helgen har förflutit utan några direkta motorstopp. Fredagen var hela familjen lediga och med det lite allmänna bestyr utomhus. Ungarna skulle bada (vilket så skedde  - i fem minuter varav dottern tillbringade samtliga fem sittandes på stegen och doppade tårna).

Svärmor nådde nyligen den aktningsvärda åldern HALVTREDS, skriver på danska då det kan vara lite känsligt för en del när man talar om ålder... (då svärmor fungerar både som massör, barnvakt utfordrare etc. vill man ju inte stöta sig i onödan, annars så hade jag ju skrivit femtio år på svenska...) I present fick hon bla. två biljetter till Ledin-konserten i Bergs slussar. Dit bjöd hon med sig frugan, till mitt stora förtret. Har pratat om att gå på Ledinkonserten varje år, tyvärr har detta behov uppkommit samtliga gånger när man läst recensionen. Alltså på tok försent. Och tydligen har mina yttranden passerat förbi min kära fru helt obemärkta, vilket gav upphov till en sällan skådad avundsjuka under eftermiddagen. För det var ju inte så att jag vetat om att de skulle gå i ett par veckor, nädå... Ute i god tid som alltid.

Operation Barnvakt tog sin form. Ringer till morsan - inget svar. Ringer till hennes mobil - inget svar (föga förvånande då hennes telefondisciplin är obefintlig). Ahh, tanken slog mig att ringa till sambo/särbo istället -  svar  - av ovan nämda mor. Morr!  Tyvärr så har de styrt sin kos mot de småländska skogarna och ett glasbruksmaraton ( till småbrödernas stora glädje, NOT). Fick bli farfar, som bara skulle få besök av sina föräldrar, och ett par kompisar från Stockholm och stora lillebror som är hemma från Oslo, eller hemma är synd att säga, farsan brukar mest se skuggan av honom när han väl kommer hem. Men det är skoj att han har så många järn i elden - snart sitter han på arslet på en altan med alltför många måsten (inget av dessa innebär dock kompisar) framför sig.

För att korta ner kommande händelser så blev det ett par samtal till kära farfar, vi kommer, vi kommer inte. Kan nog ta på mig den större delen i detta velande, but it take's two for a tango...

Till slut föll beslutet att den svartsjuke maken ska få följa med, om än en bra stund senare. Att utfordra barn, packa väskor (notera pluralformen på substantivet väska. Går inte att packa för en natt åt två ungar i en väska som ni vet ) samla ihop dessa ungar och att sedan påbörja jakten på en biljett tar sin lilla tid.

Det visade sig vara svårare än väntat att få tag i just en biljett eftersom att vi passerat den tiden då det låg en hög biljetter, prydligt och fint på bordet i biljettkassan. Utan nu sker det med den senaste(?) tekniken, och därför går det (av förklarliga skäl) inte att reservera några biljetter utan du måste hämta ut dem personligen. Och detta går att göra på turistbyrån i Linköping alternativt vid insläppet i Berg. Då jag vill vara säker på att få en biljett tänkte jag hämta ut den innan barndumpningen i Sturefors, med andra ord vid turistbyrån. Men VAR finns turisternas lilla frågestuga i ens egen stad? Inte vet jag visade det sig.

För att ni ska få in känslan av desperation så kan jag meddela att denna jävla så kallade turistbyrå stänger klockan 18.00. Turistvänligt värre...

Följande utspelar sig mellan klockan 17.50 - 18.15

17.50
Min förhoppning om att den skulle finnas i Domkyrkoparken visade sig helt fel.

17.53
Lämnar ungarna i bilen (dottern sover redan) vid domkyrkan och tar snabbt upp mobilen, fram med google, sökord; turistbyrån Linköping. Resultat; Östgötagatan 5 samt ett telefonnummer.

17.56
En lätt joggingtur (genomsvett) genom parken mot Biblioteket, borde vara nummer 5 på Östgötag. Bryter mig in (eller plankar in när tre snorungar går ut) och ställs inför nästa dilemma: var faan är turistbyrån??! Hittar en vänlig bibliotekarie. Förklarar att jag jagar turistbyrån. Haahaahaa  - Då får du allt jaga vidare, de har flyttat. Morr!!

18.02
Efter att fått det förklarat var nu dessa håller hus läggs ytterligare en kilometer till joggingkontot (snart ifatt efter tre månaders uppehåll). Får även förklarat att denna underbara bibliotekarie manat på turistnissarna att se till att just såna sidor som google och Eniro har RÄTT adress nu till sommaren. Låter självklart, men inte.

18.05
Joggingen övergår till gång när mobilen återigen åker upp, nu för att ringa och be dem hålla öppet några minuter till. Får till svar att numret upphört...

18.09
Tillbaka till bilen och kottarna. Försöker backa ut från parkeringen. Går inte ett - gäng turister som uppenbarligen inte sett mig komma och sätta mig i bilen och lite lätt gasa för att komma någonstans ser inte bilen. Nog för att jag inte hör till de långa och ståtliga, men bilen borde märkas, speciellt vid det varvtalet...  En förmaning till sonen att komma med sina synpunkter på dröjsmålet senare mottas till min förvåning väl, han börjar väl lära sig att välja sina strider han med. Mot S:t Larsparken, på med skygglapparna och förbi förbudsskyltarna. Jag ska ha min biljett!

18.11
Hittar ÄNTLIGEN den lilla för mig helt nybyggda koja som ska likna en turistbyrå. Går in samtidigt som en går ut. Börjar kunna det här nu. Förklarar läget att jag är ute efter en biljett till Ledin, ikväll. Det går inte, vi har stängt får jag till svar av tjejen bakom disken.
- Vi har skrivit ut listorna redan, säger en snorunge som sitter djupt inne i ett privat mobilsamtal om kvällens göromål.  Förklarar milt att jag jagat över halva stan efter dem. Får än en gång till svar att de tar sina biljetter från Ticnet och att det är stängt, listorna är redan utskrivna för dagen.
- Och förresten, det går inte samma dag, säger samma snorunge fortfarande stirrandes på datorskärmen och aftonbladets webbsida.
Då uttrycker sig Holgersson på ett lite mindre milt sätt.
 - Nu är det så att jag har ringt er två gånger under dagen och jagat biljetter, båda gångerna har ni välkomnat mig hit för att hämta den, och nu försöker du tuta i mig att det inte går samma dag
- KOM IGEN!!!

18.12
Den aningens mer serviceinriktade tjejen påpekar för snorungen
- Prata du vidare där (pekandes på mobiltelefonen) så tar jag det här.
- DU har INTE skrivit ut listorna, eller hur?
- Eh öh eh naeh, nej! (Varför blir man inte förvånad över att Linköping inte är någon sommarstad?)

18.15
Går till bilen 380:- fattigare, men med en biljett på fickan. Hjärnan formulerar redan texten på kortet som ska följa krukan med veckans tistel...

Efter att lämnat en (mycket) trött dotter och en blyg son hos farfar styrs bilen söderut. Parkeringen fixas enkelt genom kontakter. TACK Anneli! Frugan och svärmor hittas enkelt. Bordet med flest Ramlösa flaskor på. Konserten med Caroline af Ugglas är precis på väg att avslutas, perfekt tajming!

Ledin levererar som vanligt, märks att han gjort det förut.

Lördagen gick i födelsedagskalasets tecken med sovmorgon, ensam i huset då frun jobbar morgon. Ahh skönt skönt!

Till farsan och hämta ungarna för att åka till stan för inhandling av present. Ett snabbt samtal till frugan löser idétorkan, Det får bli två stora garderobsblommor med tillhörande krukor. Detta under starka protester från sonen.

- VARFÖR SKA VI KÖPA BLOMMOR NÄR HAN BARA KOMMER GLÖMMA ATT VATTNA DEM??!!??
Ja, varför ge en present som kommer stå i ett fönster och sakta dö?!

Pappa försöker med att förklara att de här blommorna inte behöver vattnas, så ofta. Det senare missades tydligen då ett illskrik gör sig hörandes när han förklarar för farfar att han inte behöver vattna blomman och mamma korrigerar att så är det inte.

- Pappa sa att de inte behövde vatten!

Måndag och första dagen på simskolan i Risten. 18 grader i luften och en frisk vind. Solen håller sig mer bakom än mellan molnen. Vattnet ser föga inbjudande ut. Gruppindelning och lite grundövningar i vattnet. Bentag övas, Kalle-Anka-Musse Pigg-Långben-Ihop (tog fantasin slut där?) 45 minuter senare är det en lätt blåfrusen son som kommer upp ur vattnet. Han var dock tvungen att mellanlanda efter halva tiden för att värma sig. Det var skillnad när en annan var liten. Då var det 10 grader i vattnet och inte en unge fick gå upp i förtid. Och snöade gjorde det oxå tror jag minsann...


Jo det var så sant, hur gick det med TYSKEN? Torsdagen förflöt utan några större problem, en lite häktisk panikstädning innanför disken bara. Var ensam fram till 12. Tysken kom, såg, klagade och åkte vidare. Chefen? Honom såg jag inte till resten utav dagen. Ryktet gick att han fick åka godsvagn ner till Tyskland för att duscha...




Till slut fick jag som jag ville.



Ingen sommar utan reggea Tomas Ledin!




Svensk sommar!


Caroline af Ugglas deltog även hon med det musikaliska (?)







Från en början några lösa brädor. (Konstigt, det sitter häftklammer i pallkragarna...)



Och det färdiga resultatet



Nu är det bara ett lock som saknas...


Dina Tankar

Ge Dina Tankar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0