Karius, Baktus & Jag

< Det var en gång en pojke, och det var Jan Johan. Han hade tänder i munnen, och det har vi ju allesamman. Men i en av tänderna hade Jan Johan ett hål, och i det hålet bodde det två figurer Karius och Baktus...>                                                   [ur Karius & Baktus av Thorbjørn Egner 1958]


Måste börja med att tacka för det positiva bemötandet jag har fått för min blogg. Fortsätt med det, kan aldrig få för mycket med beröm!! Det är fritt fram att lämna egna tankar/kommentarer i slutet av detta inlägg. Jag censurerar inga kommentarer, jag kastar helt enkelt de jag inte tycker om...

Idag har vi försökt att packa in halva huset i en Citroën Xsara Combi. Om du nu sitter och har liknande planer kan jag bespara dig en del besvär - det funkar nämligen inte. Mormor har semester och vill ha lite kvalitetstid med barnbarnen.  Jag och frun var inte sena med att tacka för initiativet. Kolmården kommer att bli huvudattraktion och ungarnas glädje är enorm fast lite avvaktande med tanke på att mamma & pappa inte skulle med till djurparken . Det vanliga bestyret med vad som ska och vad som INTE ska med tog sin form. Som vanligt delades arbetsuppgifterna helt enligt FI:s senaste rekommendationer; frun packar väskorna och jag packar bilen... Hoppas inte att Gudrun Schyman och Ireen von Wachenfeldt (ni vet hon med "Män är djur") läser detta...

Konstigt det där med könsroller, är det något som präntas in under uppväxten eller finns det redan när vi föds? Kanske det inte finns något som heter könsroller, varifrån kommer isåfall utrycket? Det beror nog helt på vem man frågar. Personligen så tror jag att det faktiskt FINNS skillnader mellan killar och tjejer, män och kvinnor, pojkar och flickor. Förutom det mest uppenbara (att kvinnor är monster en viss tid varje månad) så finns det saker man förundras över redan hos små barn. Ta t.ex. min dotter; hon kan få ett helt annat uppträdande när det kommer en kille i närheten. Senast var det sotarn som det flörtades hejdlöst med, Hon stod och trampade och svängde ut klänningen, snurrade runt lite och så drog lilla jag lite i klänningen igen... Tilläggas bör att hon är två år, inte tjugotvå!

När man sedan tittar på barnens olika lekar så har vi inte styrt barnen åt något speciellt håll. Men trots det så pratar tjejen konstant om sin lilla bebis och bär omkring på sin docka både på axeln och i vagnen, medans killen kör brandbil och sågar med cirkelsåg på altanen. Nu kan även grabben leka med dockor och tjejen snickra, men inte alls i samma utsträckning. För att runda av det hela så finns det manliga och kvinnliga roller, sen kan man blanda rollerna men när det kommer till kritan så är vi olika. Inget fel med det, det är väl det som gör livet ännu bättre - det handlar väl om att hitta någon som kompletterar ens egen person, inte någon som är likadan?

OJ, vad det blev filosofiskt och djupt, det ska vi ändra på.

Vid frukostbordet häromdagen kom en av de alla "det-tar-vi-när- vi-har-tid-projekt" på tal. Det var frugan som tog till orda (för omväxlings skull... ;) ) Under trappen till övervåningen finns ett utrymme som fungerar som just ett "det-tar-vi-när- vi-har-tid-utrymme". Därinne finns kartonger ingen har tittat i under de senaste nio åren, mestadels mina grejer.  PUST. STÅNK. STÖN. Resultatet utav samtalet blev att vi (jag) ska gå igenom vad som finns, förutom alla julgrejer och verktyg. Sedan så ska en del av lekrummet in därunder... Detta är resultatet av det kommande jätteprojektet under hösten - ombyggnad av vardagsrum/hall + fyra sovrum. Lekrummet ska upphöra - YES !!!! - Ungarna ska få nya rum och SAMTLIGA leksaker ska förpassas till respektive nya rum samt mamma & pappa ska flytta ner sitt sovrum. Nu är det på pränt. Och det är som i tidningen, står det där så är det så. Sa jag att det skulle ske under hösten? Men inte vilket år väl?!

Men ibland kan man bara sitta och känna stolthet när ens barn överträffar en i snabba dräpande repliker. Sonen var en aning tjurig vid frukostbordet (för ovanlighetens skull - snart sex år - jo det märks) och pappa tappar tålamodet och säger att om du inte sköter dig så stoppar vi in DIG under trappen (självklart med glimten i ögat - är ingen fantast av inlåsta barn bör tilläggas)

- JAAA, DET GÖR VI!!  Säger dottern gravallvarligt nöjd. Pappas flicka!

Igår avslutades fas ett i bygget av sandlåde-leksaks-lådan, nu är det bara ett lock kvar. Eller om det blir två, har inte bestämt mig än. Bra blev det i alla fall. Två pallkragar som lånats på närmsta co(o)perativ och i det en skjutbar låda för småsaker. Riktigt nöjd faktiskt. Nu återstår som sagt var locket och ev. målning...··

Tillbaka till början, vad har ett svart- och ett rödhårigt tandtroll med det hela att göra? Bra fråga.

Jo så här är det; Igår morse såg undertecknad fram emot att få vända på kudden och sova ytterligare femtio minuter. Trodde jag! Precis när Jon Blund ryckt ut på ett akutjobb med helt ny sand i lasten så vaknar Holgersson av att den ena tanden gått av, jo den gick av, ca ¾ av tanden hoppade ut (utan tandtroll) Smärta? Jo, men bara  lite grann, man är väl man! Istället för jobb blev det ett akutbesök hos tandläkaren med ett antal nya besök att se fram emot- NOT. Tydligen så har de jävla tandtrollen utsett mina tänder till nåt jäkla paradis. En riktig fin fyra-rummare med uteplats och egen swimmingpool. Låg hyra och fri tillgång till mat & dryck. Jag som tycker att jag borstar så ordentligt, men tydligen inte. Ett litet hål under alldeles för lång tid resulterade i att herr K & B fått fritt spelrum. De har slagit ut vägg på vägg och slutligen så rök den sista bärande väggen när Baktus ville ha en öppnare planlösning för att få plats med bowlingbanan. Jag och tandläkare är inte riktigt kompatibla, har nog med kontrollbehovet att göra. Och smärta, trots det har jag aldrig tagit bedövning vid hållagning då respekten för sprutor är än större...

I övrigt så går arbetet bra. Börjar äntligen få se att Pekingborna visst kan vara tjuriga och otrevliga. Det kommer man nog aldrig ifrån i det här yrket. Men det värsta är att det är så jäkla stort. Och att alla grejer är uppdelade på (för mig) så konstiga platser. Eller som en kund sagt tidigare, (fullt allvarlig bör tilläggas)

- Jag tycker att det är dåligt att ni inte har allt på samma ställe!

Men, det är ju det vi har. Det tar bara så här mycket plats... Smart kille.

Nu ska vi njuta av två nätter barnfritt. Detta genom att jobba om varandra båda dagarna. Frun slutar 14 imorgon och jag börjar - 14! Bra planering...

Å andra sidan kan det var bra med ett arbete eftersom att Karius & Baktus snart kan flytta in i min plånbok istället. Hålet där kommer att överträffa den fuktiga och bullrande fyrarummaren de tidigare bodde i. Och inte kommer det bli något onödigt spring heller, det har vi tillsammans sett till!




Två filurer som inte får lämnas obevakade!

Dina Tankar
Postat av: lillebror

Angående könsroller.. Väldigt intressant tycker jag!



Klart det är något vi präntas in genom uppväxten från vår omgivning. Det räcker att gå in i en klädbutik eller slå på TVn. Pojkavdelningen i butiken är mörka färger och jeans, flickavdelningen är ljus, rosa och spets. På TV lagar Mamma hemmafrun glatt mat till hela familjen lagom till att pappa kommit hem från jobbet. Vad hade hänt om man vänt på steken? Pojkavdelningen får ljusa färger, medans flickavdelningen får grova textilier och fler blåa nyanser än rött och rosa? Pappa är hemma, sköter huset och lagar mat medans mamma gör karriär i arbetslivet?

Inte "bara" från media, utan det hänger ju med under hela uppväxten, dagis, skola, arbetslivet, i tidningar, på TV och tom i sagoböcker. Den ståtliga manliga riddaren räddar den oskuldsfulla och försvarslösa prinsessan från tornet osv..

Både ideal och förväntningar är ju faktiskt något man blir påtvingad från alla håll och kanter, dagligen.



Betnér säger det bra;

http://www.youtube.com/watch?v=0sR2bh9xMk8&feature=player_embedded



Hittade den här sidan, The new GENDERation, som tar upp hela fenomenet;

http://newgenderation.ning.com/

2009-07-15 @ 01:54:14

Ge Dina Tankar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0